Intoleranța la lactoză – simptome și tratament

Intoleranța la lactoză – simptome și tratament
Intoleranța la lactoză este cea mai des întâlnită dintre afecțiunile de natură alimentară, afectând aproximativ 75% din populație, însă cei mai mulți nu sunt diagnosticați. Acest lucru este posibil deoarece persoanele care consumă multe produse lactate ajung să dezvolte o condiție ce le permite să o facă în continuare, fără probleme și fără simptome. Intoleranța la lactoză apare atunci când intestinul subțire nu produce suficientă lactază pentru a digera zahărul din lapte (numit și lactoză). În mod normal, rolul lactazei este de a transforma zahărul din lapte în două zaharuri simple, respectiv glucoză și galactoză, care sunt ulterior absorbite în fluxul sanguin. La persoanele cu deficit de lactază, lactoza din alimente se deplasează în colon, unde bacteriile interacționează cu ea, provocând disconfort. Totuși, cum recunoaștem intoleranța la lactoză și cum o tratăm?

Simptomele intoleranței la lactoză

Disconfortul se instalează de obicei după 15-30 de minute de la consumul de produse lactate și include următoarele simptome:
- crampe abdominale
- balonare
- distensie abdominală
- diaree
- gaze intestinale
- greață și posibil vărsături
Alergiile la lactoză provoacă un răspuns imunitar care poate duce și la simptome mai grave, precum: dificultăți de respirație, umflarea gâtului sau furnicături în jurul gurii. Anumiți factori de risc pot crea predispoziții ale persoanelor pentru acest tip de afecțiune. Printre aceștia se numără:
- vârsta – intoleranța la lactoză este mai frecventă în rândul adulților
- rasa – sunt afectate mai ales persoanele asiatice, africani sau hispanici
- nașterea prematură
- boli ale intestinului subțire, precum boala celiacă

Tratamentul intoleranței la lactoză

Ca și în cazul altor intoleranțe sau alergii alimentare, nu există un tratament medicamentos, ci mai degrabă se recomandă limitarea sau evitarea completă a produselor care conțin lactoză. Multe persoane care sunt intolerante la lactoză pot consuma în continuare până la 12 g de lactoză pe zi fără să aibă simptome majore.
În afară de modificarea dietei alimentare, persoanele cu intoleranță la lactoză pot completa alimentația prin suplimente alimentare precum calciu, vitamina D sau proteine, pentru că pot avea deficiențe din cauza renunțării la produsele lactate. Surse de calciu pot fi alimente precum broccoli, lapte de soia sau de cocos, somon, portocale, spanac și rubarbă, pe când vitamina D poate fi asimilată prin consumul de ou și ficat de pui sau prin expunerea la soare. De asemenea, alimente precum carnea, lintea, tofu, arahidele, migdalele, quinoa, ciupercile, semințele de cânepă, cartofii și fasolea sunt excelente surse de proteine.

Tratamentul intoleranței la lactoză poate implica și suplimentele enzimatice, care vor crea toleranță la nivelul florei intestinale, însă această formă de tratament este recomandată doar sub supravegherea medicului specialist.

Alimente care conțin lactoză

Diagnosticul de intoleranță la lactoză atrage după sine regândirea dietei alimentare prin evitarea sau stoparea consumului de lactoză. Aparent, pare destul de simplu să recunoști alimentele la care trebuie să ai grijă și multe persoane se gândesc exclusiv la produsele lactate: lapte, iaurt, brânză sau unt. Însă din păcate, există numeroase alte surse de lactoză ascunsă pe care puțini le cunosc, deci continuă să le consume cu regularitate. Astfel de exemplu includ:

· supele cremă la plic
· smântâna
· budincile
· cremele pentru prăjituri
· produsele de patiserie
· ciocolata
· frișca
· înghețata
· șerbetul
· muștarul și maioneza
· margarina
· unele mezeluri
· făina
· anumiți îndulcitori
· cerealele procesate
· pâinea
· tăiețeii
· dressing-urile pentru salate

Recomandat este să pregătim cât mai multe dintre aceste feluri de mâncare acasă, din ingrediente atent selectate, pentru a evita disconfortul. Din fericire, magazinele abundă în variante de produse fără lactoză, pe bază de plante, care sunt și mai sănătoase și au un număr mai mic de calorii, de obicei. Pâinea poate fi făcută în casă, la fel și prăjiturile, pentru a evita prezența unor ingrediente ce ne pot pune în pericol sănătatea, iar dacă ne place cafeaua cu puțin lapte, putem opta pentru variantele vegane.
 
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!